Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.01.2012 21:50 - Самите богове от Айзък Азимов
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 9057 Коментари: 12 Гласове:
19

Последна промяна: 03.04.2012 20:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ПОСВЕЩЕНИЕ

image
На човечеството
И на надеждата, че все някой ден
Войната против глупостта
ще бъде спечелена.


Първа част
ПРОТИВ  ГЛУПОСТТА...

  ...
     - Не драматизирай нещата – успокои го Майрън Броновски. – Сам не очакваше да постигнеш нещо. Така каза. – Той подхвърляше във въздуха фъстъци и когато падаха, ги ловеше с дебелите си устни. Никога не пропускаше.
     - От това не ми става по приятно. Но ти си прав няма никакво значение.

  ...
  ...
      - Погрешно е – започна той – да се смята, че хората искат околната реда да се опазва или животът им да се спасява и че ще бъдат благодарни на всеки идеалист, който се бори за тези цели. Хората искат да имат собствени индивидуални удобства. Знаем това много добре от кризата на околната среда през двадесети век. Щом станало известно, че пушенето повишава риска да се заболее от рак на белите дробове, явното решение на проблема е било да се спре пушенето, но желаното средство била цигара, която да не предизвиква рак. ...  Ето защо, млади човече, не искайте от мен да спра изпомпването. От него зависят икономиката и удобствата на цялата планета. Кажете ми по-добре как да се направи така, че изпомпването да не предизвика експлозия на Слънцето. 
  ...
      - Всичко това, разбира се, е само плод на въображението.
      - Дали? Във вселената има стотици квазери: малки тела с размерите на няколко слънчеви системи, който обаче излъчват светлина, колкото стотина обикновени галактики.         
      - Искате да кажете, че квазерите са останки от планети, използвали помпата?
      - Точно това имам предвид.
  ...
      - А паравселената? И тя ли ще е пълна с квазери?
      - Не бих казал. Там условията са различни.

Втора част
... И  САМИТЕ  БОГОВЕ ... 

  ...
      - Ами – отвърна Один, - ние прехвърляме материя в двете посоки, за да действа позитронната помпа, и това означава, че двете вселени постепенно се смесват. Нашата ядрена сила става малко по-слаба, така че синтеза в нашето Слънце се забавя леко и то започва да изстива все по-бързо ... Но съвсем незначително по-бързо, а ние и без това вече не се нуждаем от него.
  ...
     Ако слънцето в другата вселена избухне, ще се получи огромен прилив на енергия; огромен прилив, който ще стигне за милион поколения; затова не се нуждаем от тях и няма значение какво ще стане...
image
Трета част
... НАПРАЗНО  СЕ  БОРЯТ?

  ...
      - Е, щом ще бъдете един от нас, смятам, че трябва да посетите залата за физически упражнения. Земляните често изявяват желание да я видят, но по правило не ги поощряваме ... макар да не е забранено официално. Преселниците са друг въпрос.
     - Защо?
     - Ами, най напред, правим упражненията голи или почти голи? – Защо не? – В гласа и прозвуча огорчение, сякаш и бе омръзнало да се оправдава. – Температурата се регулира, средата е чиста. ... Някой земляни се скандализират, други се възбуждат, а трети изпитват и двете чувства. Ние пък нямаме намерение да се обличаме в залата за упражнения, нито да се съобразяваме с тях – затова не ги допускаме.
     - А преселниците?
     - Те трябва да свикнат. Накрая и те ще си събличат дрехите. И ще се нуждаят от залата дори повече от местните лунарити.
  ...
  ...
      - Не е необходимо да има търкания.
      - Да, така е. Във всеки случай историята не познава щастливи завършеци, а само кризи, който преминават. Струва ми се, че благополучно преминахме и сегашната криза, а ще се тревожим за другите, когато настъпят.
  ...
      - Освен това ... – промълви Селена. – Ах, по дяволите ...
Денисън нерешително пристъпи към нея. Тя не се отдръпна. И той я целуна без повече колебания.
  .................................
     Романът „Самите богове” е не само интересно, а и много различно и мащабно четиво – точно в стила на Айзък Азимов.
     Освен всичко друго тази чудна фантастика е и много разчупена. Всяка една от главите е написана много различно – като темпо, настроение и послание. Резултатът е динамично, увлекателно и многопластово четиво, което увлича.
     Успоредно с художествените си достойнства „Самите богове”, както всяка друга творба на Азимов е много повече от роман! 
     Айзък Азимов винаги и неотклонно гледа към Човека и предизвикателствата на  бъдещето – това се усеща във всеки негов ред.:-)  
  .................................
    Творбите на Айзък Азимов винаги ме радват и вълнуват. В тях има много, невероятно много! – Има прозрения, вяра и мечти за бъдещето!
    Погледът и творчеството на Айзък Азимов е така широк, дързък и необятен, че наистина смайва. 
    Всяка негова творба ме грабва все повече и повече. Кара ме да се питам има ли и днес човеци като него, Жул Верн и Леонардо да Винчи.
    Какво е общото между тримата? – Всичко! От непоколебимата вяра в Човека с главно Ч до очевидния факт, че и тримата са изявени хуманисти, способни учени и невероятни творци, които умеят да чуват и говорят с бъдещето.
    Убеден съм, така както днес ние се удивляваме на Леонардо да Винчи и Жул Верн за предсказанията, така нашите пра-пра-правнуци ще говорят за Айзък Азимов – усещам го!
    Има само една пречка – алчността на хората, която лесно може да погуби бъдещето на всички ни!
    Добрата новина е, че човечеството оцелява вече 20 900 условни години. Ако съумеем да оцелеем и в настоящия век, човечеството най-после ще стане пълнолетно и ще започне да разбира и учи да носи отговорност.
     Ако не оцелеем, ще се родят други, който може и да оцелеят!
  .................................
     Годините, които предстоят пред човечеството са съдбовни и не защото годината е 2012 и календарът на маите свършва!
     Съдбовни са, защото човечеството наброява едва 7 милиарда жители, но претенциите и лакомията му са като на 21 милиарда, а това вече наистина е много!

     Можем да пораснем – ако го поискаме! Ще се случи – когато всеки един от нас поиска и повярва, че може да бъде по-добър и човечен.
     Когато човек вярва и се труди, за да реализира мечтите си, всичко става възможно!
    „И в няколко дена, тайно и полека, народът порасте на няколко века!” – Възможно е! От нас зависи!              
 

Други творби на Айзк Азимов, които съм чел:

    „Гравитационната гибел на вселената” – от Айзък Азимов

   
„Камъче в небето” – автор Айзък Азимов



И няколко други фантастики, които много харесвам:
    Романа „Обитаемият остров” от Аркадий и Борис Стругацки

    "Понеделник започва в събота" – автори Аркадий и Борис Стругацки




   
"Звездна вълна се надига" – от Дейвид Брин



   Из „Островът на делфините” от Артър Кларк

  
Из романа „Градът и звездите” от Артър Кларк


  
Народни мъдрости и завети

   12 април - Денят на космонавтиката


    Из „Физиците продължават да се шегуват”


    Удивителна книга – „Земята на Коперник”, автор Михаил Рушинек



   Из романа „Прогнозата” от Дончо Цончев



  
Реймънд Фийст и „Сага за войната на разлома”

   Весел Зодиaк














Гласувай:
19



1. graucho - Любимата ми книга
14.01.2012 22:37
на Айзък Айзимов е "Аз, роботът",която освен заглавието няма друго общо с едноименния филм. Няма да забравя, също така от жанра, "Денят на трифидите" , "Часът на Бика" и "Владетелят на света". А от разказите, най ме впечатли "Формула на невъзможното"- много оригинална творба. Поздрави:)
цитирай
2. goran - Graucho, благодаря за усмихнатият коментар:-)
14.01.2012 22:40
Аз за жалост все още не съм чел сборника "Аз роботът", но мисля скоро да наваксам този пропуск;-)

Поздрави:-)
цитирай
3. graucho - Много си струва книгата,
14.01.2012 22:57
всички разкази ги помня и до сега, скоро прочетох един отново и ми хареса пак, въпреки че минаха доста години от тогава и сме се променили "малко":)
цитирай
4. goran - Graucho:-) Звучи повече от добре:-)
14.01.2012 23:15
И на ме много ми се чете - само да понаваксам малко със задачите и ще си организирам един читателски маратон:-)
цитирай
5. theladybird - :)))
15.01.2012 19:50
И на мен "Аз роботът" ми е много любима! Изключителни разкази, незабравими... много, много добър сборник разкази! Самите богове не съм я чела, но като намеря малко време ще попълня пропуска, не се съмнявам, че е добра!

Усмивки :)))
цитирай
6. анонимен - Препоръка за един автор
19.01.2012 14:21
Понеже видях, че харесваш Азимов и Брин, ето ти още един невероятен автор и моята любима поредица: Дан Симънс с неговия "Хиперион" .
цитирай
7. goran - #6 - Благодаря за препоръката, но няма да се възползвам!
19.01.2012 14:33
Преди 4 години четох "Илион" на Дан Симънс и хич не ми хареса.
Дори изтрих постинга, който бях написал за книгата.
цитирай
8. goran - Калинка:-)) ;-)
19.01.2012 14:34
Благодаря за агитацията;-) Ще се възползвам при първа възможност:-)
цитирай
9. donaarg - От дете търся една книга и съм много ...
19.01.2012 14:44
От дете търся една книга и съм много щастлива,защото благодарение на теб май я открих (надявам се). В нея ставаше въпрос за два свята,които са открили начин да разменят енергия. Единия от тях е съставен от триполови същества…и т.н. Много малка съм била и не съм запомнила нито името,нито автора,но книгата ме впечатли особенно. Помня само,че не беше издание на поредицата “Галактика”. Разказвала съм на много хора сюжета,доколкото го помня,но никой не можа да ми помогне. Сега,ако излезе,че е била на Азимов,чак ме досрамява (уж съм голям фен на фантастиката)
цитирай
10. goran - Donaarg:-)
19.01.2012 15:02
Да, точно това е книгата:-) ;-)

Не е издадена в голям тираж, но няма начин да я няма по библиотеките и в нета.

Книгата е невероятна:-) - няма да съжаляваш, ако я препрочетеш;-)

Послепис: Тиража наистина е малък и затова много малко хора са я чели. От моите приятели, които редовно четат фантастика почти никой не я беше чел.
цитирай
11. donaarg - Много ти благодаря! Точно за това я ...
19.01.2012 15:10
Много ти благодаря! Точно за това я търся. Едно е да прочетеш една книга на 14-15 и съвсем друго на 44.
цитирай
12. goran - :-)
19.01.2012 15:16
Въпреки, че не си на 14 - книгата пак много ще те изненада:-)

Има много какво да се прочете в тази творба на Азимов
цитирай
Търсене