Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.09.2018 11:26 - ЖЪЛТИЦИТЕ на ПРАДЯДО ми ТОШО
Автор: lik Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3839 Коментари: 4 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
ЖЪЛТИЦИТЕ на ПРАДЯДО ми ТОШО
Прадядо ми Тошо Диков Катовски почина през 1946 г., когато бях на 5 години. Помня го с живи образи, тъй като първите си години живях заедно с него. Баща ми, Тошо Дунов, е заминал войник само няколко месеца след моето раждане и се върна чак през 1945 година, понеже беше воювал до града Печ в Унгария.
Дядо ми Дуно, синът на прадядо ми Тошо, зиме и лете си живееше на кошарата при овцете и козите, това му беше работата и това му бяха задълженията. В къщата на прадядо ми Тошо живееше и втората съпруга /първата е починала/ на дядо ми Дуно и мащеха на баща ми, една зла и крадлива жена, която постоянно тормозеше майка ми Данка /21 годишна/ и мен, понеже нито баща ми, нито дядо ми бяха в селото.
Прадядо ми Тошо през войната беше на преклонна възраст, но все пак аз се въртях около него за защита от мащехата на баща ми. Той беше особен и прочут старец. Всички в селото знаеха, че в началото на века /около 1900/1910 година/ е притежавал много жълтици, накупил е стотина декара имот, всичко е направено абсолютно законно, нотариалните му актове ги пазя и до днес, но откъде му е златото никой не знаеше, нито пък старецът е казвал дори на баща ми, неговият любим внук, на който беше завещал всичко, на което е имал право да го завещае.
Истински важно беше обаче това, че пак никой не знаеше дали старецът е похарчил за имота всичкото злато, или си е заровил някъде част от него.
Като настъпва 9 септември, баща ми е на фронта, воювал е като командир на тежкокартечно отделение. В моето родно село, макар и бедно, комунисти не е имало, нито партизани, нито ятаци. На 9 септември кмет станал Цоло Мишов, последен бедняк с каменна къщичка от две стаички до самата река. И той, чул от мащехата на баща ми, снахата на прадядо ми Тошо, донесъл в Мездра и Враца какви хора от селото минават за богати, особено пък ако се е чуло, че може да крият злато.
Прадядо ми Тошо бил сред първите докладвани за скрито злато. Тогава бях на три години, конкретни спомени трудно изваждам от паметта си дори тук, в родната къща, но все пак ясно помня купчина груби мъже, които разкопаха пода на първия етаж и го направиха на трапове, после копаха из двете градини, прадядо ми го арестуваха, а майка ми високо плачеше ...
През това време баща ми, вече казах, воюва на фронта. Злато не успели да открият, но когато майка ми писала на баща ми писмо, той си издействувал десет дена отпуска като отличен сержант и пристигнал в селото си въоръжен. Бил млад мъж, на 22 години. Освободил прадядо ми Тошо от ареста, изхвърлил мащехата си от къщата, поразвикал се из селото и се върнал на фронта.
А за златото..., прадядо ми, който е завещал всичко на баща ми, накрая на живота си му дал и осем /осем/ жълтици, толкова бил съхранил да си ги има... Та и аз лично видях една от тези осем жълтици, но само я видях, после баща ми си я прибра от ръцете ми..



Гласувай:
3



1. yolo39 - деОПЪЛНЕНИЕ
09.09.2018 22:01
кОИ БЕШЕ ПЪРВИЯ КМЕТ СЛЕД 9 ТИ?цОЛО мИШЕВ ИЛИ хРИСТО КО0ЛАРА ?
чУВАЛ СЪМ, ЧЕ хРИСТО мИШЕВ Е БИЛ ЯТАК , КОГАТО Е РАБОТИЛ В кАЛАфунската воденица на Искара.
Христо Колара от кмет стана десидент-горянин.Клюката беше: някъкав руски военен изнасилил жена му,която била на почивка в Бамкя . 1951 год све чу, че е арестуван, осъден и расстре3лян.
цитирай
2. lik - ЙОЛЕ, Преди малко изрових една з...
10.09.2018 01:09
ЙОЛЕ, Преди малко изрових една записка от архива ва баща ми, в която е записал, че прадядо ми Тошо бил закупил с жълтици цялата лижка земя до Искъра на полето от Бояджиите, тоест от дядото на Герго Александров и Иван Александров. Но понеже те били приятели с първия кмет след Освобождението, Гото Мишов, взели златото и после се повърнали, развалили продажбата. Обаче след като прадядо ми ги осъдил, върнали му парите не в злато, а в книжни пари. Така прадядо ми загубил голямата част от златото. По ирония на съдбата, баща ми пък беще сякаш роден за търговец...
цитирай
3. lik - Хписто колара не е бил законно кмет. ...
10.09.2018 01:19
Хписто колара не е бил законно кмет. Той е от бавдитите след 9 септември, който в нашето село е ограбил доста пари от заможните хора, а после се скрил от преследване за бандитизъм. Не е бил никакъв горянин, представял се за комунист, но се крил до 1950 година, даже идвал в къщата на бай Цветко Велин, преоблечен като жена. Заловен е в София, осъден и разстрелян за бандитизъм и грабежи. Той няма нищо общо с хората като кръстника Здравко и брат му, доктора, който се самоубива заради процесите и арестите на хората на Никола Петков от БЗНС.
цитирай
4. yolo39 - бЛАГОДАРЯ
10.09.2018 22:21
зДРАВКО,БЛАгодаря ти за осветлението и за апокрифния разказ за родното ни село ЛИКОт този разказ се досещам, че авторът му е учителкаята Дафина Балинска-съпруга на Киро Николов-беше ми любим учител. Четох от нея в саита на Мездра
в които тя е описала диалекта на хората от селото ни. Всички думи опиани от Балинска ся ми позанати и мили.С поздрав ИОКО
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: lik
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1258475
Постинги: 588
Коментари: 431
Гласове: 6310
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол