Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2012 20:29 - Адски съм възмутена от този филм!
Автор: tera Категория: Други   
Прочетен: 23496 Коментари: 33 Гласове:
17


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg





Да, наистина съм много възмутена, най-вече от финалните завършващи реплики!

Това някакси ми скапа цялото удоволствие  от една наистина впечатляваща иначе продукция.

Става дума за документалния филм на Адела Пеева "Чия е тази песен", едно доста мащабно и бих казала ресурсоемко начинание, като гледах що свят е изръшкала по този повод. Обиколила е Турция, Гърция, Албания, Босна и Херцоговина, Сърбия  и разбира се и България, за да стигне до един извод, който и аз ще ви дам накрая като във филма.

Не хванах филма от самото начало, но предполагам, че не съм изпуснала много съществени неща. Тематика е следната - авторката тръгва по следите на една песен, която знае от детството и търси нейните корени.

И така ... Тя обикаля гореизброените страни, за да се среща с изпълнители на тази песен и да ги пита къде са корените й.

Дотук добре! Адски интересна ми беше тази обиколка по страните и тази среща на манталитети!

Всеки казваше - ами да, тя си е наша!

И започваше техният разказ за създаването на песента и нейната символика. Гледах и слушах с интерес!

Всичко беше толкова занимателно и вълнуващо и даже си мислех, че гледам нещо прекрасно!

Да, ама не!

Когато нещата стигнаха до Сърбия и журналистката ги провокира с това, че тази песен е босненска, стана пълно мазало. Дотук имаше някаква толерантност към провокациите, от тук насетне обаче - не!

Сърбите се възмутиха и се изнесоха от кръчмата!

После нашенката като за последно отиде до Сливен, където пак тази мелодия е "възникнала" и накрая възкилкна :

"НЕ СЪМ МИСЛИЛА, ЧЕ ЕДНА МЕЛОДИЯ МОЖЕ ТОЛКОВА ДА НИ РАЗЕДИНИ"

Може и да не цитирам съвсем точно, но това си беше смисълът на посланието.

И точно тази реплика е причината да пиша този пост!

ФИЛМЪТ САМ ПО СЕБЕ СИ БЕШЕ ПРЕКРАСЕН И МОИТЕ ИСКРЕНИ ПОЗДРАВИ КЪМ РЕЖИСЬОРКАТА, КАТО ИЗКЛЮЧИМ ФИНАЛНАТА РЕПЛИКА!

Но аз наистина не разбирам как може да си скапеш целия филм с токова заключение ?!? Може пък точно това да е било и посланието, ама лично на мен ми звучи гадно! Ако искаш да доказваш как нещата не вървят и има омраза, нужно ли е да обиколиш Мала Азия, Гърция, Албания., Босна и Херцоговина, Сърбия и България ... ?!?

Простете за наивността, но все си мисля, че ако искаш да доказваш нещо и харчиш сума държавни пари за това да се разхождаш по полуострова ( БНТ се издържа от моя и твоя джоб, дето си прочел това) би следвало да гониш все пак някаква позитивна кауза, а не накрая да заявиш със смръщен нос:

"НЕ СЪМ МИСЛИЛА, ЧЕ ЕДНА МЕЛОДИЯ МОЖЕ ТОЛКОВА ДА НИ РАЗЕДИНИ!".

Да, нарочно го повтарям, защото въпросът към хората беше зададен с типичен журналистически маниер, търсещ сензация.

На сърбите накрая: "А това Босненска песен ли е?"

Не е въпросът дали е Балканска или турска, или гръцка, както в предишните разговори. А дали е Босненска ?!?

И както се сещате сърбите моментално откачат на тази тема и ги изгониха. Ама те просто си го търсеха!!! Наш"те велики журналисти! Пак добре, че не ги изпуцаха, щото там са известни със свадливия си нрав!

Какво искам да кажа с всичко това - корените на една песен нищо чудно да са на всичките тези места. Колкото и странно да звуичи , както и другият въпрос - толкова ли е важно това ?!? Има поговорки, които звучат еднакво на много езици. Понеже аз знам няколко езика, даже ми е било странно как тези поговорки са се озовали в толкова много езици. Най-простото и елементарно обяснение е, че са тръгнали от латинския, но все пак той не е в основата на всички езици по света. Другото обяснение е, че ние хората независимо от расаат и континентите, имаме много общи неща!

Дано го разберем най-накрая, преди да е станало твърде късно! 











P.S. Сега се сетих - по-скоро би следвало да се радваме, че една песен ни обединява с мелодията си, въпреки че има текст на различни езици, ние се дърляме за това. И каква е ползата?

И за кого?!?
















Гласувай:
17



1. graucho - Много си се ядосала, тера
24.05.2012 20:50
и децата знаят, че съседите не можем да се гледаме, за съжаление, с някои , де, не с всички , за радост. Има една парче " Болен ми лежи Миле Попйорданов, ако видиш къф спор се е разразил в ютуб под изпълнението и, ум да ти зайде.
цитирай
2. ka4ak - Аз за това си те обичам,че трябва все пак и да те святкам,все пак си жена!!!
24.05.2012 21:06
Това че ти пускам,гювеч,си е щото съм си гадюха,а нали трябва да си те свалям,бейй!!!
цитирай
3. tera - graucho,
24.05.2012 21:09
да, много се ядосах, защото не очаквах този ШИБАН финал, това ме вбеси!



цитирай
4. tera - ка4ак,
24.05.2012 21:11
нищо не разбрах от дъдоренето ти, освен че ме сваляш!

Нема що, уцелил си момента!:)))
цитирай
5. tsanynka - Честит празник!
24.05.2012 21:20
Не съм гледала филма,но смятам,че изкуството/в частност -песента/трябва да обединява хората!
Поздрави!:)
цитирай
6. tera - И аз така смятам! :)
24.05.2012 21:22
Затова написах този пост.

цитирай
7. graucho - Радвам се, че тук има положително настроени хора:)
24.05.2012 21:33
макар и някои да са страшно ядосани, нищо, гневът понякога е съзидателен, почти колкото любовта:).
цитирай
8. tera - Честно казано,
24.05.2012 21:39
нямах идея, че звуча чак толкова ядосано! :)

От друга страна не разбирам защо не обсъждаш самия пост, а по-скоро това, че съм била ядосана. По-важна е причината, а не следствието.

цитирай
9. paravankofivan1 - ПРОДУЦЕНТЪТ РЕШАВА,ЗА СЪЖАЛЕНИЕ,
24.05.2012 23:22
ПЕСЕНТА ДАЛИ РАЗЕДИНЯВА

ИЛИ ОБЕДИНЯВА!

Ако пък има пари и на Сорос,то ясно...
цитирай
10. tera - По-добре да не беше казвала тази глупост накрая,
25.05.2012 11:33
а да остави всеки сам да си прави изводите.
Моите са по-различни от нейните.
цитирай
11. demonwind - Да, така е
25.05.2012 12:02
една мелодия може да ни разедини... Затова на Балканите близки по език и история народи помежду си сме се опасали с граници и се цакаме едни други с измислени такси и тарифи, чакаме на дълги опашки да ни изтарашат колите, докато народи, които са били столетия във войни и дрязги, се делят само с по една табелка на магистралата, показваща ти просто, че вече си на територията на другата държава... Тази мелодия може само да ни покаже на колко светлинни години сме от тези тук и че както казваше баща ми "и срещу тях да тичаме, пак няма да ги стигнем". Поне не и с тикви и гейове...

Поздрави!
цитирай
12. tera - Странно е,
25.05.2012 12:12
че "онези" хора са уж същите като нас, а в крайна сметка...
Като бях във Валенсия и гледах какви неща правят и как ги правят... Пък и едни такива спокойни, лъчезарни, любезни. Там да срещнеш някой сопнат е изключение, а тук изключение е да срещнеш усмихнат...
цитирай
13. анонимен - Санде: Имаше един югославски филм навремето, през 50-те или 60-те ...
25.05.2012 14:22
Том циганката Кощана пееше тази песен. В кръчма. В нея бяха влюбени безумно и бащата, и сина. Черни очи имаш цуро... Това бе интригата.

Филмът тогава бе хит. И песента също.

От този филм тръгна тази песен. А филмът е показван във всички балкански страни.

А Тера е права. Репликата е отвратителна. И неправилна отвсякъде. Лъжлива.

Песен граници няма. Песен брод няма.

Не е нужно да се доказва, че песента сближава, а не разделя.

Даже враговете.

Във филма е вкарана политика. И резултатът е този.

Поздрави, Тера. Донт уъри и бъди рахат.
цитирай
14. ferhunde - Буря в чаша вода правиш. Какво то...
25.05.2012 14:44
Буря в чаша вода правиш.
Какво толкова - тоя финал е съвсем нормален, да не искаш някаква лигавщина да беше измъдрила.
Факт е, че балканските народи са във вечна вражда.

Не финала, а самия филм не струваше - гледай истински документални филми по Нат джио и Нистъри, нашето са боклуци.
цитирай
15. apostapostoloff - В крайна сметка
25.05.2012 15:17
филмът е безсмислен, ненужен, безпредметен.
цитирай
16. анонимен - Няколко уточнения
31.05.2012 15:26
1. Голяма част от парите за филма не са на БНТ...авторката мрънка на няколко пъти, че е трябвало да се мъкне по западни фондации.
2. Точно това е целта на филма - да покаже колко сме разединени. По какъв глупав начин и на какви глупави теми.
3. Реакцията на сърбите беше различна от описаната по-горе. Те възприеха босненския текст, като бунтовнически и анти-сръбски. Не разбирам босненски, та нищо чудно да са прави хората. Авторка призна, че е направила грешка. И още - те не си тръгнаха от кръчмата, а се нахвърлиха да бият екипа (заедно със сръбския им гид)...но проявиха милост и само ги изгониха.

Такъв е балкаджията - крибритлия...резбра-неразбрал избухва при най-малкия намек, че нещо не е на ред и не се интересува от подробностите.
Филмът вади много добре кирливите ни ризи.
Проблемът е, че същият този човек гледайки филма го намира за цитирам "безсмислен, ненужен и безпредметен".

Не казвам, че филмът е чак толкова велик. Авторите демонстрират известни предубеждения и ненужно маниерничене, които компрометират посланията за търпимост. Примерно журналистката винаги говореше намръщено и се издаваше с жестове и мимика преди всяка своя (добре обмислена) провокация. Подозирам, че това поведение е част от причините за острите реакции. ;)))

Както и да го гледаме - интересен документ, едни балканджии снимат филм какви ливади са едни други балканджии.
цитирай
17. tera - Абе, ние да не сме гледали различни филми? :)))
01.06.2012 09:56
Ще започна от сърбите - че ги изгониха е вярно, но не съм видяла да се нахвърлят да ги бият! Айде да не преувеличаваме!

Може авторката и да е мрънкала за парите, това явно е било в началото и съм го пропуснала.
Но ако това е целта да на филма - да покаже колко сме разединени, чак се чудя че изобщо някой й е отпуснала пари за тази кауза!!!! По-голяма тъпотия не мога да си представя.

Помислих, че изводът й дойде след рипането на сърбите, ама ако това е търсела, жалко че не си го получи!
За мене филма си остава интересен с преплитането на културите, хареса ми.

Пък изводите, както казах по-горе, мога сама да си ги направя, не е необходимо някой да ми натрапва "разединение". Била съм по всичките тези страни и ми е е било добре, естествено че не съм провокирала народа, за да тръгне да ме бие. :)

цитирай
18. анонимен - да не сме гледали различни филми?
01.06.2012 12:20
Според мен е същият. Ясно си личеше по репликите на сърбите и заплашителното им поведение.
Е, има и друг вариант - БНТ да са излъчили по-орязана версия на това, което гледах преди години (по сателитния канал на БНТ).

"Пък изводите, както казах по-горе, мога сама да си ги направя".
Съгласен съм.
Знам колко лесно може да си изпросиш боя за пълни глупости (примерно от гърците с тяхната мания, че използването на определени географски имена било политическа заявка за териториална претенция...Ъ?).

Мисля че филмът не е правен точно за балканска публика (споменах за спонсорите), но пък е правдив документ...ако човек го гледа обективно и си вади правилните изводи.
цитирай
19. анонимен - Била съм по всичките тези страни
01.06.2012 12:23
"Била съм по всичките тези страни и ми е е било добре, естествено че не съм провокирала народа, за да тръгне да ме бие."

Защото си балканец и знаеш по кои мазоли да не ги настъпваш ;))).
Пък и то си е въпрос и до възпитание.
цитирай
20. tera - Знам, че е един и същ, пошегувах се :)
01.06.2012 13:06
Погледнах ти блога и ми стана странно, че толкова оживено коментираш този филм. Останах с впечатление, че съвсем други неща те интересуват, от които май нищо не разбирам.:)
Но като гледам излиза, че май само ти си го гледал от тукашната публика.
В интерес на истината в чужбина - близка и далечна се чувствам по-добре отколкото тука. Причината е прозаична - там съм турист, отишъл да харчи пари, да гледа забележителности и да се кефи на живота.
Докато тука - трябва да се бачка, сметки да се плащат и пр., да се задели някой лев за пътешествия...
Затова ми беше и интересен този филм, обожавам пътешествията, на мен това ми е почивката и ме зарежда с енергия.
Има различни хора навсякъде - и добри, и лоши. Някъде се чувствам по-добре, другаде - не толкова. Но не съм срещнала умишлено лошо отношение, хората са любезни, когато и ти си любезен. Не е толкова сложно.
цитирай
21. анонимен - Останах с впечатление, че съвсем други неща те интересуват
01.06.2012 15:01
Това, че се интересувам от комикси, анимации пр. искейпизми, не значи, че нямам някое и друго впечатление от реалния свят. ;)))

(Нямам нищо против да отворим разговор на тема японска анимация и комикси...мога да избълвам мегабайти с впечатления и емоции...)

"Чия е тази песен" съм го запомнил заради това, че отваря някакви не много удобни за зрителя въпроси...и с неприятната изненада на авторите му от собствените им открития.
Иначе като гледам примерно филм на Карбовски не мога да не се отвратя от перверзното удоволствие, с което разкрива хорските трагедии. Затова и не го смята за журналист, а за най-обикновен садист и воайор.

Адела Пеева поне реагира нормално и демонстрира човешки позиции.
цитирай
22. tera - Ха, интересно, да попадна на някого с моето мнение за Карбовски
01.06.2012 17:47
Аз не го броя за журналист, а за боклукчия. Не знам защо го харесват някои хора. Много са му гадни репортажите, пък и той май си е гадняр вътрешно. Иначе нямаше да прави такъв "продукт".

Като малка много обичах анимация, тогава по руски маниер ги наричахме даже "мултипликационни филмчета". :) Последното, което гледах и много ми хареса беше "Анастасия", ама то не е японско.
Май на тази тема не съм подходящ събеседник.

Виж, за пътешествия и аз мога да избълвам "мегабайти с впечатления и емоции...)" :)

цитирай
23. анонимен - да попадна на някого с моето мнение
01.06.2012 18:14
Всъщност майка ми е работила с Карбовски във връзка с негови материали (още когато беше в BNT) и твърди, че си личи как го кефят такива неща...бърррр!

За анимацията...аз не следя само японската...примерно от 2010-та насам западнярите избълваха няколко много яки сериала (през 2007-2008 имаше затишие). Както и да е...аз наблягам повече на ТВ продукция.
Анастасия-та не ми хареса навремето. Добър дизайн и плавна анимация, но абсолютно слаб сюжет...дори за детско заглавие (а то уж е за "семейна публика").
цитирай
24. tera - Ами аз и без да съм работила с него, виждам че се кефи
02.06.2012 08:59
Направо му текат лигите от кеф...
Всъщност не го харесвам още преди извращенията му в Отчествения фронт.
За пръв път го гледах в подновената "Всяка неделя" на Кеворкян, който след възкресението й се криеше зад кадър, пускаха черен екран, когато говореше, изобщо много таИнствено беше. Та там беше поканил Карбовски да води някаква рубрика. Един Велик Журналист поканил друг Млад и Обещаващ да става Велик!!!! Изобщо - голям майтап! Кеворкян също не го броим за голЕм журналист, за какъвто го пробутваха, но това е друга тема.

Тогава Карбовски направи някакво тв есе ли да го нарека или к'вото там "За мишките и хората" и наистина носеше няколко мишленца. С присъщия си леко фъфлещ и плюнчещ се гласец почна да ръси някакви глупотевини и аз гледам и се чудя що оня Великият го е поканил във "Великата неделя", така и не разбрах. Мяза ми на псевдоинтелектуалец с претенции и комплекси.
Ти между другото от кой град си, би следвало да си от София, щом майка ти е бачкала с Карбовски, ама де да знам.

Ами на мен "Анастасия" ми хареса навремето. Бонбонена история някаква беше, но имаше чувство за хумор - едно дяволче и едно кученце много ме изкефиха. Всъщност тях си спомням и май затова ми хареса и филмчето. :)
цитирай
25. анонимен - би следвало да си от София, щом майка ти е бачкала с Карбовски
04.06.2012 13:16
"би следвало да си от София, щом майка ти е бачкала с Карбовски".

Е, не е автоматично следствие...можеше тя да живее в София и да е работила на същото място (в момента е пенсионерка), а аз да живея някъде другаде...но все пак съм от София. Честно казано, не виждам разлика, то цяла България в момента живее тук ;))). Така е от както се помня. В детската градина бях заедно с маса хлапета с провинциална реч, а в момента 90% от колегите ми идват и са учили висше в провинцията.

Иначе от майка ми знам доста неща за разни телевизионни знаменитости...кой се преструва на интересен, кой си е такъв и в живота (примерно Рангел Вълчанов) и пр. и пр. Поне на БНТ-то знам кирливите ризи. Естествено част тези хора сега са по частните канали (и са си същите).
цитирай
26. giarb - Каква реакция имаше филма ,,Циганката ,, прожектиран по екраните след1950 г ?
06.10.2013 00:22
Ами всеки съвременник го е гледал по няколко пъти-аз лично го гледах многократно ,въпреки .че беше забранен за деца й то защото чорбаджи Митке пожела Кощана да си разкопчае елечето и да си разклати гърдите.Мен ме интересуваха песните и тогава бях в предучилищна възраст и научих да свиря на акордеон песните на Кощана-всички ги припяваха и нямаше политическа нишка...Не критикувам филма -той е като ,,Бродяга,, Г-н 420,, и др. Тогава се ценяха и БГ филмите, А от къде е дошла мелодията-няма смисъл от гняв-от Европа ,някъде около Балканите-наша си е -Все едно,,Ясен месец веч изгрява,, да кажеш че открадната мелодия за ,,Циганката,,/Русе косе имаш моме... / Много си приличат...Съжалявам,че филма не е монтиран в интернет- много е емоционален.
цитирай
27. giarb - По отношение на филма ,,Циганка,,/ от Иван Русев/
06.10.2013 00:45
Писах за филма скромно. Но да не забравяме и великолепното участие на актрисата Селма Карловац/лека и пръст/,която пасна на ролята прекрасно. Смятам.че достатъчно се невротизирахме от политика ,че и да очерним един не лош филм от преди 60 г. ,когато не сме и подозирали ,каква свирепост и ненавист ще обземе съвременният свят...Не бива излишно да се обръщаме с гняв назад и то заради един общо взето невинен драматичен филм. Да уважим създателите и участниците.
цитирай
28. tera - Чак като прочетох коментар 13
06.10.2013 13:48
разбрах какво имаш предвид. Не съм гледала този филм за Кощана, сигурно е бил интересен, след като след толкова години го помниш.
Този пост е за филма на Адела Пеева "Чия е тази песен", а не за "Циганката".
цитирай
29. giarb - Иван Русев -Аз гледах филма ,,Чия е тази песен,,
06.10.2013 21:39
Адмирирам Вашият коментар относно професионалната и добре поднесена на зрителя,,щекотлива,, тема - Коя песен на кого е-,където уважаваната Пеева се е справила отлично.Аз лично се познавах с Борис Карлов,който казваше - ,,Сърбите подражават на нас,ние на тях ,ама се разбираме по комшийски-не си дирим карез,, Все в името на изкуството. МОЛЯ ВИ, гледайте филма в you tube ciganka-ceo film_1953 god Напишете ,не е ли трогателен,за онова,пък и в сегашно време... Нищо ,че не е преведен!!!
цитирай
30. giarb - Иван Русев към ,,tera,,
06.10.2013 22:18
Тия ,,АНОНИМНИТЕ,, са страхливци и инсуфициентни личности. Маааани ги. Не си губи времето да отговаряш на инфантилни и недиференцирани личности. Като въпрос:- ,,Н И щ о ? ,, ТОВА е съветски филм без преглед ! Как преценяваш сегашния сипей от интернационални филми ? Не досаждам...
цитирай
31. giarb - Иван Русев към ,,tera,,
08.10.2013 00:51
Разбрах,че си с висок интелектуален потенциал и не искам да пиша с нешлифования език на интрнет-простолюдието.Ние сме хипотрофична нация-като брой население и АТРОФИЧНА като мисловна дейност.Изчезваме-нямаме сили дори за размножаване и скоро вместо ,,Добър ден,, по улиците ще се чува ,,Селям алейкум,, Машалла !!! На 1.10. т.г. се разделихме с Джулиано Джема...Скърби светът ! А наши актьори не по -лоши ,ги забравяме и след40-те ...
цитирай
32. tera - Здравейте,
08.10.2013 09:41
при мен не могат да коментират анонимни. Човекът, който излиза тук като анонимен си имаше профил, забравила съм кой е, явно го е изтрил и затова излиза като анонимен.
Съжалявам за Джулиано Джема и на мен ми беше любимец. Може да му пусна пост.
Ще видя филма за циганката, гледах един друг древен сръбски и много ми хареса, май и пост му написах.
http://tera.blog.bg/tq-i-toi/2010/07/05/zona-zamfirova-edno-adsko-gotino-filmche.572195
цитирай
33. giarb - Иван Русев към ,,tera,
09.10.2013 21:35
Диалогът с вас е непосредствен,полезен и ползотворен в публичното пространство , за което Ви благодаря !Коментирайте- има още адекватни българи,които ще ви оценят достойния труд .
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tera
Категория: Други
Прочетен: 4648458
Постинги: 994
Коментари: 7469
Гласове: 18536
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031